torsdag 3 maj 2012

Ritualprat

Jag vet att jag lovade här för en par dagar sen att jag skulle ge en fortsättning i Sabbats-följetången och skriva om Belthane. Men Belthane kom och Belthane gick och jag har inte hunnit fira än, än mindre skriva nåt om det :] Mina ursäkter, jag skyller på att jag faktiskt har avslutat mina studier och pysslat med annat. Och jag ville inte fira hafsigt då det är ungefär lika effektivt som att... jag vet inte, jogga med gummistövlar på..?



I vilket fall som helst tänkte jag att jag firar Belthane i samma veva som fullmånen inkommande söndag istället. Det är ju hur som helst ganska vanligt att man åtminstone i Coven-sammanhang firar närmaste helgen, för att inte alla har möjlighet att fira sabbater eller esbather på vardagar. Så jag skyller på det och är praktisk ;) I vilket fall som helst så kom jag fram till att det kommer bli rätt mycket praktiskt arbete involverat, så fullmånen kunde inte komma mer lämpligt. Dessutom lär det vara megamåne på kommande 8) Mysigt!

En fråga till er som firar sabbater, eller sådär allmänt brukar ägna sig åt ritualer i hednisk anda - Hur brukar ni förbereda er? Följer ni alltid samma mall, drar ni allting spontant, eller hur brukar ni göra?
Jag brukar för det mesta följa ungefär samma mall, dvs. den vanliga ordningen - grunda, centrera, slå cirkel, åkalla... Men jag har inga fastslagna ramsor eller mönster, och rätt ofta blir det spontant, och det fungerar inte alltid för mig.
Mittendelen av ritualen brukar jag dock alltid brainstorma kring. Då skriver jag ner lösryckta ord, föremål, saker jag kopplar ihop med sabbaten eller syftet, och försöker sedan knyta ihop allting för att få allting att löpa.

Nu till exempel, fick jag lite tid över då jag satt och väntade på folk. Ord som dök upp var ELD, Runorna, Energi, Mjöd, Inviga BoS-en, Musik och annat sånt. Det resulterade i en snabb skiss av hur jag vill ha saker uppställt på altaret, idéer kring musik, klädsel och ritualmåltid, och en mer eller mindre färdigställd lista på hur mittendelen av ritualen kommer se ut. Den här gången blir det mycket som ska invigas och/eller renas och/eller laddas. Början och slutet följer ju sedan oftast samma mall, på ett ungefär :) Så gör jag. Hur gör ni?

Ibland undrar jag hur folk skulle reagera om de visste vad jag satt och klottrade på, där en par meter bort från körövningen jag råkade sitta på idag. Jag har ändå såpass stor tillit till mina medmänniskor och såpass öppensinnade vänner att jag inte känner mig orolig för att nån skulle hota att bränna mig på bål ifall de fick se mina papper ;P Nog hann jag ändå stanna upp en sekund då jag i trapphuset insåg att jag lämnat alla anteckningar och skisser rätt framme på golvet. Men nå, de flesta omkring mig känner till mina små egenheter.

Jag ska avsluta med ett tips :) Jag har under vårens lopp blivit förtjust i att baka egna mysli-"patukker", och kom på här att det ju om något är ett hett tips till ritualmåltiden! Sådär till Belthane kanske mjöd och struvor är ännu bättre, men sådär till andra högtider, eller bara som lite nyttigare snacks är de suveräna! De jag gör är helt och hållet ekologiska, men receptet är väldigt enkelt att variera, och det hittar du här. Jag brukar göra mina på havregryn, nötter, solrosfrön, jungfrukokosolja, honung, lite mjöl och bakpulver, och sedan en kopp tinade bär. Bären ger lite mera stadga, och kokosoljan är helt suverän vad gäller doft ^^ Det doftar bullbak i ett dygn, jag lovar! På söndag ska jag avnjuta mjöd och havrepatukk som ritualmåltid :)

Nåja, med hopp om att ni andra haft en fin Belthane/Valborgsmässoafton!
//Holly

 

3 kommentarer:

  1. Jag tycker väl inte, att det är mer underligt att sitta och skissa på en hednisk ritual än att förbereda en kristen andakt. Men då är jag också säker på att min åsikt inte gäller som allmänhetens åsikt :-p

    SvaraRadera
  2. Nej men att sitta och göra det mitt under en körövning är väl lite o-ortodoxt, oavsett vilken tro man anser sig tillhöra :P

    SvaraRadera
  3. Tja, alla med sitt! Inspiration kommer då den kommer och då måste en ju ta tillvara den! :-D

    SvaraRadera