söndag 8 april 2012

Påskhälsningar

Trevlig påsksöndag på er!


Brukar ni fira påsk på nåt speciellt vis? Då jag var liten gick vi alltid påskhäxa omkring i hembyn, samlade godis i gamla kaffepannor och ritade fräknar på våra kinder. Jag minns att min äldre bror klädde ut sig till påskägg en gång 8) En massa kuddar och ett stort lakan runt. För säkerhets skull gjorde han också en liten skylt som det stod "PÅSKÄGG" på på magen. Hur festligt som helst!
Sen brukar vi så rajgräs och pynta med fjädrar, och äta chokladägg, men nån äggjakt har jag aldrig upplevt. Det vore roligt, men kanske jag kan ordna en i bekantskapskretsen nåt år istället såhär på senare år :)

Numera, då jag inte bor hemma längre, har jag inte särskilt mycket traditioner. Ostara i ära har jag sått örter, men de växer inte sådär överdrivet bra, och jag blev tvungen att slänga mitt lilla minidrivhus för jag tror fröna hade möglat X) Så mycket för mina gröna fingrar!


I övrigt så njuter jag väl av ledigheten och firar inte så mycket. Jag tycker det är lite märkligt det här hur påsken riktigt firas. Om man frågar vem som helst vad hen kopplar ihop med påsk är det antagligen ägg och kaniner och fjädrar och choko. Hur tänkte man då man lade den kristna helgen påsk här på samma datum? Eller, om det här faktiskt för en gångs skull är det rätta datumet för en händelse som firas i den kristna kalendern, varför har man inte flyttat det? :P Jag har svårt att få ihop det i min hjärna - Jesu död och en helg full av frosseri och knasande kaniner. Hihi.

Nåja.
Det skulle ju förresten ha varit moot i tisdags, pubvisamoot, men eftersom jag har gått och diagnosticerats med IBS/irriterad tarm, och jag tydligen gått och ätit nåt för mig opassande och blev sjukskriven, så blev det inte av. Istället låg jag "hemma" och läste engelska romaner och blev matad med te och gefilusdrickor. Inte an alltför dålig tisdag det heller, men mootet blev ju inte av. Men iom. att jag nu börjar ha mitt slutarbete avklarat på riktigt så borde jag hinna ta tag i verksamheten igen så småningom!
Kan ju också nämna att det ser dåligt ut vad gäller att hitta ett datum för vår retreat den här våren och/eller sommaren. Alla är så upptagna! Dock vet jag att jag kommer ha 3 veckor betald semester i sommar, så jag tänkte se till att ägna en par av dedär dagarna åt... ja, typ, retreat-verksamhet. Data-strejka över en helg, kanske fara ut och tälta nånstans ifall jag får sällskap, vandra i naturen och komma tillbaka till grunden lite. Antingen i sällskap av covenet eller en del av det eller ensam! Jag har njutit så på våra retreats att det känns konstigt att inte sätta undan tid åt det, om jag så gör det för mig själv.

Sen vill jag också nämna att jag beställde en drös produkter från Natures Choice här alldeles nyss; Shampo, balsam och duschkräm med choklad, samt avocado-kräm, ett ansiktsvatten och en ansiktsrengöringsmönja. Ser jättemycket fram emot att få testa dem och skriva om mina åsikter!

Påsk eller icke så signar denna häxa nu ut, för jag ska hem till hembyn och umgås med mina syskon och min mamma. Tudeluu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar