söndag 5 augusti 2012

Nytt Mootdatum, och lite Transprat.

För det första skulle jag meddela att jag har lagt ett datum för nästa hednamoot - detta äger rum tisdagen 4.9, kl. 21.00 på DOM i Vasa. Det blir lite allmän meet and greet, hednadiskussioner och sånt, och så deltar vi som grupp i pubfrågesporten :)  Det brukar vara riktigt trevligt, och jag tvivlar ju på att vi blir fler än 6 personer, men i sådana fall gör vi antingen fler lag eller skippar frågesporten..!
In any case - Välkomna med, nya och gamla! Jag ska försöka vara där från 20.45, och se till att vi får ett bord i det bakre utrymmet, och om du inte känner mig från förr så har jag kort, hennarött hår.



Sedan var jag och deltog i en lite småshamanistisk händelse här i går, som var hemskt intressant. Jag var nämligen med på ett lajv (levande rollspel) där en del av lajvet bestod i att personerna byggde en svetthydda och badade bastu därinne, och genom sång och trumning försökte falla i trans. Och även om det var ett rollspel, så var jag nog mig själv då jag sjöng och var med i ritualen inne i hyddan. Karaktärerna gjorde det i syftet att hitta sitt totemdjur, och jag försökte därför hålla ögonen öppna efter djur och andra varelser i mitt sinne, men såg tyvärr ingenting speciellt. I något skede tyckte jag att jag kände av ett rådjur och en uggla, men det var alldeles för otydligt för att jag ska våga ta det som riktiga tecken, dessutom var jag hela tiden för klar i huvudet.

Jag tror att min musikaliska natur var emot mig i det här fallet, för det blev alldeles för mycket sångimpro för min del :/ Vi sjöng och oooh-ade och förde ljud, och fastän jag inte medvetet tänkte på det så blev det som om jag föll in i en stämma tillsammans med Anders (han som spelade andemannen), och även om det inte var stelt eller så alls, så blevb det helt enkelt för mycket koncentration på sången... I slutet, då jag mest satt och smågungade och hummade, kändes det mera genuint, men inte heller då såg jag något. Jag är dock väldigt intresserad av att försöka falla i trans på riktigt nån gång, göra ett nytt försök. Tror bara att jag behöver en annan situation. Sång är väldigt kraftfullt för mig, och jag vet att jag har kännt något som liknat ett transliknande tillstånd då jag sent på natten och lite berusad sjungit tillsammans med kören. Men då är det mer gemenskapen på något vis. Och jag tror att dans skulle vara ett enklare sätt för mig. Kanske något jag skulle ta upp med Stella nu då hon flyttat till Staden :) Transworkshop nån gång, Stella dearest, trumcirkel eller nåt? :)



Jepp, det var det. Och jag vet att jag lovade en text om Lammas här i veckan, men det finns en risk att jag får äta mina ord :] Nån gång kommer det!
//Holly

2 kommentarer:

  1. Hejsan Holly! Jag har ju int bloggat på ett bra tag, men nu är det dags igen. Jag passade på att titta in på din blog och det där med trumcirkel skulle jag själv vilja uppleva. Jag hade tänkt bjuda till fullmånerital nästa fullmåne men om vi inte vill vänta å länge så kunde vi ju göra det efter nästa moot. Jag kan ta trumman med mig och så går vi till mågon lämplig avsides park eller dylikt. Nu när jag också är i Vasa ska vi banne mig se till att börja arbeta mer tillsammans. Välsignelser!

    SvaraRadera
  2. Oj, jooo, efter mootet! Hur bra som helst, ju!

    SvaraRadera