fredag 28 december 2012

De wiccanska högtiderna - Samhain

Yep, jag är medveten om att jag är "lite bakett" som vi säger i mina hemknutar. Men bättre sent än aldrig, så här kommer mitt Samhain-inlägg! Passade på att uppdatera bakgrund och sidhuvud lite också. Kommentera gärna ifall det finns synpunkter :)
(Jag kommer i fortsättningen sträva efter att vara lite duktigare med att ange källor, även om det här på inget vis är nåt riktigt ambitiöst projekt :P)

(Bild: http://thehappyhippiewitch.blogspot.fi/2012/10/samhain.html)


Samhain är, liksom Beltane, Mabon och Imbolc, en av de fyra större högtiderna som firas inom nyhedendom, och i dethär fallet är det tal om en högtid som har helt och hållet keltiskt ursprung. Det uttalas för övrigt ungefär "Saoiin", men finskinfluerad som jag är har jag beslutit att resolut uttala det som det stavas. Jag misstänker att jag ändå inte skulle få till det keltiska uttalet rätt. På keltiska är Samhain också namnet på november månad.
/1/


Samhain firas 31.10, och är tillägnat slutet av sommaren och skördetiden, och början på vintern. Det var vid den här tiden på året som boskapen togs in från betet, och man inledde slakten. I Skottland och på Irland var det vanligt att man tände eldar på kullarna under den här tiden av året, och det ansågs renande att leda boskapen mellan två eldar. Liksom på Belthane anses slöjan mellan världarna under Samhain vara tunnare än vanligt, och därför såg man till att skydda sig för onda andar, bl.a. genom att göra lyktor av pumpor och kålrötter :) /2/  På andra sidan av mynten såg man till att ära de som gått bort, och sina förfäder, och Samhain anses också vara en bra tid för spådom, och för att kommunicera med andar.
/1/


(Bild: http://farm3.staticflickr.com/2696/4027037581_fbceb023f2_z.jpg)


Som nån kanske anat så har Samhain mycket gemensamt med Alla helgons dag, som finns i den kristna kalendern. Det här är inget sammanträffande. För många hundra år sedan firades alla helgons dag i maj, men det flyttades år 835 till 1.11, och en vanlig uppfattning är att man gjorde det pga. keltiska influenser. Det var helt enkelt lättare att introducera en "ny" högtid om den hade mycket gemensam med en som redan firades.
/3/


Tidigare firades Samhain bl.a. genom att placera offer (skörd) på trappan eller altaret, tända ljus i fönstren för att leda eventuella vilsna själar hem, och placera ut extra stolar kring matbordet för "osynliga gäster". Man dansade också kring eldarna som tändes, ibland klädde man upp sig i maskerad-anda (för att antingen skrämma eller ära andarna), och ben som blivit över från slakten slängdes i elden (urpsrunget till orden bonfire - "bone-fire") /4/



(Bild: http://serenityinthegarden.blogspot.fi/2010/10/great-jack-olantern-blaze-croton-on.html)


Idag firas Samhain som det keltiska, nyhedniska och wiccanska nyåret. Det är en lugn högtid som är gjord för reflektion och eftertanke, som motpol till Belthane, som har ett mera vilt och utåtriktat firande. Det är den tredje skördehögtiden, även om det för min del inte brukar synas i firandet eftersom sommaren tar slut lite tidigare här i norr än på de brittiska öarna ;) Vanliga element i Samhainfirandet är bl.a. spådomar, tacksägelser för det gångna året och högaktandet av de döda.


Svart och orange är färger som kopplas ihop med Samhain, och symboliserar natten och den kommande gryningen. Andra välkända symboler är äpple och pumpor (eller kålrötter, eller varför inte apelsiner om man törs vara nytänkande!), och förslag på ritualmat och dryck vore t.ex. nöt- och fårkött, äpplen och nötter samt olika typer av skördemat, samt äppeldrycker. /5/



(Bild: http://twocrowsparanormal.blogspot.fi/2012/10/samhain.html


...That's my five cents :) Vill man veta mera finns det massor av information på nätet. Av nån orsak brukar det dyka upp en massa artiklar om det "hedniska firandet av alla helgons dag" kring Samhain, och ifall det görs reportage om wiccaner är det ofta vid den tiden på året. Det verkar tydligen ge sken av att vara en väldigt "häxig" högtid, men med all rätt, antar jag.
Nåja, hoppas folk kan ursäkta min försening, jag ska försöka kläcka ur mig den åttonde och sista delen här inom de kommande dygnen men som vanligt lovar jag inget ;) Ha det fint, och gott nytt kalenderår ifall jag inte hör av mig!

//Holly

Källor:

/1/ http://en.wikipedia.org/wiki/Samhain


/2/ http://en.wikipedia.org/wiki/Jack-o%27-lantern


/3/ http://en.wikipedia.org/wiki/All_Hallows_Eve


/4/ http://www.paganspath.com/magik/samhain-history.htm


/5/ http://wicca.com/celtic/akasha/samhainlore.htm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar