tisdag 8 november 2011

Eco-Witch

Då jag firade Samhain för mig själv här för en vecka sedan passade jag på att skriva nya nyårslöften. Däri ingick t.ex. att jag ska uppskatta mina vänner mera, umgås mera med familjen, sluta kritisera min kropp, och... diska oftare (:P) Men högst upp hade jag ändå skrivit att jag ska leva mera miljövänligt. Det här gjorde jag som en del i min tacksamhets-spell, för det är ju ett väldigt handgripligt sätt att ge tillbaka av det som Naturen ger oss :)

Nu kanske de av er som känner mig tycker det är ett märkligt löfte att komma från Mig, eftersom jag redan lever ganska miljövänligt. Jag är vegetarian, jag har grönt elavtal, jag har ingen bil och jag köper mest ekologiskt. Men det är just det - Det har blivit vana för mig, så det är inget jag behöver anstränga mig för eller ens tänka på längre. Och jag är av den åsikten att man alltid kan göra något bättre, att man alltid kan åtminstone försöka! Så därför utmanar jag mig ännu mer :)

Sådär rent praktiskt så innebär det t.ex. följande saker:

  • Jag ska ta kortare duschar. Dessutom ska jag inte undvika att bada badkar. Det här klarar jag relativt enkelt eftersom jag inte äger nåt badkar, däremot finns det badkar hemma hos min Varg... Samtidigt ska jag ju tänka logiskt - om han ändå tappar upp vatten är det ju slöseri att man inte badar samtidigt ;P

  • Jag ska släcka lampor omkring mig. Det här vet jag att jag är dålig på, det är ren och skär lathet. Å andra sidan har jag en enda taklampa i hela lägenheten, så det är mest smålampor som står på.

  • Jag ska skaffa skarvsladdar med on/off-knapp så jag kan släcka hela databordet/tv-bordet då de inte används. Usch vad jag avskyr standby, egentligen.

  • Jag ska fortsätta jaga ekoprodukter, både vad gäller matvaror och kemikalier. Som det är nu så är i princip alla mina hemkemikalier (smink, städprodukter, hygienprodukter, you name it) ekologiska, utom mina medicinska salvor, de gratisprover jag fått från jobbet, och min hårspray, men jag kan säkert bättre mig på nån punkt. Det borde inte vara helt omöjligt att hitta ekologisk hårspray!
    Vad gäller matvaror så går jag redan nu oftast till 3 olika butiker varje gång jag handlar (först till Ekosoppi, sedan till CityMarket, och sedan till Minimani), men jag fuskar rätt ofta, särskilt då det är bråttom. Sedan ska jag också försöka äta mer grönsaker och baljväxter och mindre mjölkprodukter, för de är väldigt miljöbelastande.

  • Överlag skärpa mig vad gäller detaljer! Fortsätta koka upp vatten i vattenkokaren, använda lock, sortera mina sopor, ge miljövänliga födelsedagspresenter, samköra då jag måste nånstans, osv. Tar gärna emot tips!


Eftersom jag fick lön igår (wohoo!) var jag och fyllde på min necessär en aning. Jag har insett att det är rent hopplöst att kuska mina kontaktlinsvätskor och ansiktskrämer fram och tillbaka genom staden de gånger jag sover över hos Vargen (vilket är nästan varannan natt numera), så jag har skaffat ett helt sett som jag helt enkelt kan lämna där i en necessär..! Jag gillar att testa olika sorter varje gång jag köper nya eko-produkter, så jag tänkte att jag lika gärna kunde börja skriva recensioner på dem här..! Det här var de jag köpte idag:

Märket är alltså Lavera Naturkosmetik, jag har använt dem redan länge, men jag brukar inte ha alla 3 produkter av samma "typ". De här är nu alla för känslig hud, och det har jag på vintern. Särskilt nu. Morr.
Nån kanske undrar hur ekologiskt det är med en massa produkter, och borde jag inte helt enkelt skaffa en ekologisk tvål och vara nöjd med det? Näpp. Min hud är jäklig, och behöver tas hand om enligt konstens alla regler. och jag är för bekväm av mig för att börja vända ihop egna ansiktsmasker varenda morgon och kväll. Så det här är as far as I'm going to go!
Och jag återkommer då jag har hunnit testa dem ett tag :)

OJ vad kommerciellt det blev att låta... Nåja, nu ska jag fortsätta med mitt! Mooten igår var förresten lyckad, igen! Tack, hörni! Vi hörs!

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar