onsdag 2 november 2011

Tankar kring min första Samhain

Och med första menar jag här den Samhain jag firade i avskildhet. Jag har redan skrivit en del om det i min BoS, men jag tänkte dela med mig av en del tankar, och se om andra har nåt att kommentera!

För det första hade jag hemskt svårt att komma på jag skulle ta mig till för att göra det till en tacksägelseritual. Liksom, hur uttrycker man tacksamhet i ritual? Visst kan man ju resa energi och sända ut den till världen som tack, men jag ville gärna göra något mer... handgripligt. Som det sedan blev så skrev jag ner min första "spell" :) Och nej, jag har inget mer svenskt eller ickeladdat ord för det. Formel?
Visst har jag ju förstås genomfört formler förr, många sådana, men det har ofta varit spontana sådana, och jag har inte orkat skriva ner dem. Nu gjorde jag det, skrev ner allt som behövdes och vad som skulle göras och sägas, och det gav massor åt mig. Det är säkert bara mellan mina öron, men det gjorde den mer legitim på nåt sätt. Och det kändes mycket mer effektivt än vad det gjort tidigare. Så nu har jag min första egenskrivna spell i min BoS, nerskriven på baksidan av lite paketpapper. Slå det som tacksamhetssymbolik ;)

Sedan sjöng jag också en sång, lite av en lovsång tänkte jag. Som yngre har jag 2 gånger deltagit i "Höstdagarna", som ordnas som ett läger för unga kristna. Jag var iofsig en knoppande häxa redan då, men det var hemskt trevliga upplevelser, och jag rekommenderar det varmt. Trevliga mänskor! Hur som helst, min poäng är att jag där lärde mig en del kristna lovsånger som var jättevackra, så jag tog en av dem. Här senare kom jag på att jag nog ska ta och göra om texten till nån av de andra, så den passar mina syften bättre, för det kändes jättebra, och sång är ju också ett perfekt sätt att resa energi..!
Här är för övrigt sångtexten, jag vet inte vems låt det ursprungligen är.

Du ser mitt hjärta, du ser min längtan att få lägga ner mitt liv inför dig
Fri och förlåten jag sträcker mig framåt mot allt det som du har för mig
Och jag vet du är med mig varje morgon när jag vaknar upp
Och du står vid min sida och jag tänker aldrig nå´nsin ge upp

Så länge jag lever, så länge jag finns kvar på denna jord
Så länge mitt hjärta slår vill jag leva, leva för dig

Stormarna kommer och regnet det faller, men jag står här i din härlighet
Jag står på din klippa, jag står på ditt ord, jag står på alla löften du gett
Och jag vet du är med mig, när jag faller reser du mig upp
Och du står vid min sida och jag tänker aldrig nå´nsin ge upp

Så länge jag lever, så länge jag finns kvar på denna jord
Så länge mitt hjärta slår vill jag leva, leva för dig


Sen drog jag en runa, som jag ju brukar göra på solhögtiderna, och brände lönnlöv. Som ritualdryck använde jag igen te, för att jag inte kom på nåt mer festligt, och "cakes" blev den här gången en par bitar ekologisk rå-choklad :)
Grundningen och reningen går bättre och bättre, men cirkelslagningen och elementåkallan känns hafsiga och ogenomtänkta :/ Jag håller på och arbetar med en ramsa för cirkelslagningen, för det brukar fungera bättre för mig om jag har rim och rytm att gå efter. Vi ska se, kanske jag fortsätter arbeta med dem i helgen.

En annan grej är placeringen av elementen - nu insåg jag mitt i att jag haft allting svängt 90 grader medsols. Dvs väst stod i norr, och så vidare. Och så råddade jag med vilket vädersträck jag skulle kalla först. Gah. Hur brukar ni göra? Jag har alltid haft altaret i mitten, med ansiktet mot norr, men det skulle inte riktigt fungera, med tanke på hur mitt rum ser ut. Eller tjah... nu när jag kikar kanske det visst skulle funka. Kanske jag helt enkelt får testa kring Yule, hur det känns. Tankar är välkomna :)

Sen har jag inte så mycket att säga. Jag spenderade den första dagen på wiccaåret åt att göra absolut inget vettigt alls tillsammans med vänner och Vargavärme. Shit, vad jag är lyckligt lottad egentligen. Och i helgen får jag träffa cirkeln igen, och fira ompånytt! Hurra!

1 kommentar:

  1. Jag börjar alltid i öster när jag åkallar elementen, eftersom solen går upp där =)

    Gott nytt år :P

    SvaraRadera