söndag 24 juni 2012

Mitt Litha

God söndagmorgon på er :) Hoppas att ni hade en fin midsommar och en stämningsfull Litha - Jag hade en helt ljuvlig fredag i goda vänners sällskap! Somnade ganska sent med påföljden att jag på lördag i misstag tog mig en tretimmars tupplur på kvällen, och därför inte somnade förrän en tvåtiden på natten igen. Men jag börjar hitta rytmen igen, tror jag. Kanske man är tillåten att vara lite yr i dygnsrytmen då nätterna är såhär korta :) Personligen klarar jag inte riktigt av denhär tiden på året av den orsaken att det är så förbannat ljust hela tiden X) Min Varg är likadan. Men, som finsk heter det ju att man inte får klaga på värme eller ljus, och nog är jag ju glad över att det inte är mörkt hela tiden. Måtta med allt, helt enkelt :]



Något officiellt Litha-firande blev det inte, men det hade jag inte heller planerat. Det blev att mer sådär vardagligt få med personliga sätt att fira. Till exempel hade jag med mig min ritualbägare och drack mitt vin ur den hela kvällen, och så passade jag på att rena min athame. I havsvatten och det sista av min Visby-salvia och tändsticke-eld. Salvia är förresten ett hett tips mot myggor, märkte jag! Slutligen slog jag ner den i gräsmattan och lämnade den där under natten. Enklare och effektivare rening får man söka efter! Jag och Aurora hade tänkt gå avsides och hitta på något (i den förlängda kamratkretsen talar vi skämtsamt om att "juma med gurkor", det är en rätt lång historia som har att göra med Stellas odlingslott ;P), men det blev inte av, men det kändes inte heller behövligt. Bara att vara där mitt ute i naturen med vänner och stämning var tillräckligt.

Av någon orsak blev det här en väldigt vatten-betonad högtid i år. Mitt Litha-altare har tre lampette-snäckor för att symbolisera Gudinnans tre former, och älvan som jag har som Gudinnesymbol är väldigt sådär havs-inspirerad i mina ögon. Det var inte meningen, men det passar väldigt bra, såpass mycket tid jag spenderat på och vid havet den senaste tiden. Vatten står ju också för Känslor, och Nu är utan vidare en tid av mycket känslor. Jag tror också att Athamen kommer bli ett väldigt "känslomässigt" redskap på det viset, något jag använder bara då mycket energi ska resas. I vilket fall som helst är athamen som redskap åtminstone för mig ett mera "aggressivt" föremål än t.ex. staven, som i övrigt ju används i samma syfte rätt ofta. Därför kändes det rätt att rena den speciellt mycket med luftens element, som ju är motpolen till vatten. Athamen vilar för övrigt på altaret det nu också, även om den inte är med på bilden här nedan.

Mitt Litha-altare


För första gången på länge är jag nöjd med altaret. Det blev rätt. Få se nu hur länge det får stå tills jag börjar förbereda för Lughnasadh... Oj hjälp, jag har ju inte skrivit något faktainlägg om Litha! Det ska jag se till att göra här snart, jag lovar.
Runan för Litha drog hag först idag på morgonen. Min fråga och mitt svar håller jag till mig själv, men i alla fall var det ett mera rakt svar än senast ;) Då fick jag "den tomma". Ibland får man bara skratta åt sig själv, det är som om någon knackar en på axeln och lite småförebrående svarar "Hur fasiken ska jag veta Det? Det är ju du själv som bygger din framtid, inte jag! Tänk efter lite innan du kommer med dumma frågor!"
Skämt åsido är det aldrig fel att tänka själv först.

Nåja, allt gott åt er, njut av sommaren!
//Holly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar