lördag 23 juni 2012

Utmaning

Jag fick en utmaning av Knyttsak för en ganska lång tid sedan och jag har inte hunnit svara på den, men här kommer nu mina svar!

1. En bok som gjort stort intryck på dig
Jag måste nog säga Harry Potter-serien. För att jag växt upp i takt med karaktärerna, och lärt känna en helt ny värld tack vare den. Det må låta klyschigt eller så, men det är förvånansvärt sant. Jag skulle sakna en massa människor i mitt liv och antagligen vara en annan person. Sen är jag medveten om faran i att jag figurerat i finlanssvensk media så mycket både gällande HP och wicca att det antagligen finns de som kopplar ihop dem på nåt sätt. Sådär, "wicca är en trollkarlsreligion?" eller annat tjaffs. Men dumt folk finns ju överallt.

2. En film som fått dig att skratta
Spontant måste jag säga Finding Nemo, för att jag och syster skrattade ihjäl oss åt manetscenen första gången vi såg den :)

3. En sång du aldrig glömmer
"To Zanarkand". Eller jag vet inte, det finns många.

4. Favoritblomma/växt
Jag gillar hyacinter, och murgröna. Och salvia.

5. Drömboende
Oj, det finns för många alternativ. I en mysig stuga nånstans där man kan leva någorlunda självförsörjande och (för att jag nu skriver i denhär bloggen) hålla utomhusritualer på bakgården, ett hus med djupa fönstergluggar och mycket växter.

6. Favoritrestaurang
Hmmm. Jag har nog ingen sån, tror jag.

7. Drömsemester
En resa nånstans där jag får göra mycket sånt som jag aldrig gjort eller aldrig vågat göra tidigare, träffa mycket intressanta människor och se mycket fint. Mer specifikt än så kan jag nog inte säga om plats, tid eller sällskap. Nån gång ska jag till Nya Zealand.

8. Favoritdoft
Tjära och rök.

9. Något du inte skulle kunna leva utan
Sällskap. Jag må vara en ensamvarg i mycket, men jag blir knäpp om jag är helt ensam längre tider. Musik är också hemskt viktigt för mig, både sången och att få lyssna.

10. En historisk händelse eller era du skulle velat uppleva/leva under
Spontant skulle jag sagt medeltiden, men jag tror inte det egentligen var så trevligt då... Jag tror jag vänder på frågan lite och säger att jag skulle viljat leva i Midgård före Ringen-tiden, eller spendera tid på hogwarts före Voldemort :)

11. Om du fick byta liv med en kändis, vem skulle det vara?
Öh. Nån väldigt okänd kändis. Eller ja, det vore säkert intressant att byta för en dag eller så, men jag kan omöjligen säga nåt namn.

...Oj, nu märkte jag att jag ju gjort utmaningen helt fel :P Nå, jag tar och svarar på de sista 11 frågorna också.

1. Om du fick välja att vara en karaktär i en bok, vem skulle du välja då?
Hermione i Harry Potter, kanske. Eller nån ickekänd hobbit, typ Rosa Kattun.

2. Klänning eller shorts?
Klänning.

3. Jul eller midsommar?
Midsommar, mindre kommerciellt.

4. Bästa musikal som någonsin gjorts?
Jag gillar Sweeney Todd, och Westside Story.

5. Favoritdatorspel?
Hihi, Monkey Island...

6. En stad du skulle vilja besöka.
London, igen. Och Wellington.

7. Vampyr eller varulv?
Vilken fråga! Jag behöver nog ett samband här. Spontant säger jag varulv.

8. Om du fick välja tre saker att plantera i din trädgård, vad skulle du välja då?
Hmmm, Salvia, Timjan oooooch... Basilika.

9. Vad skulle du ta med dig till en öde ö?
Ett sätt att ta mig därifrån.

10. Vem skulle du tar med dig till en öde ö?
Nån jag skulle vilja lämna kvar där ;) Nå nej. Kanske min vän A, eller V.

11. Vilken är världens vackraste plats?
Fanore på Irlands västkust håller iaf för stunden en särskild plats i mitt hjärta. I en kär väns armar är också en mer relativ plats av skönhet.

Jag vill ogärna skicka vidare sånhär utmaningar, men känner nån sig hugad är det bara att svara!
//Holly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar