onsdag 27 februari 2013

Esbat

Det är säkert år och dag (hahaa, inte uttryckligen då) sedan jag firat esbat, men eftersom min kropp för en gångs skull var det som påminde mig om fullmånen, så tyckte jag det kändes rätt att igår kväll sätta mig ner och tala lite med månen, även om jag väl inte direkt vill påstå att jag "firade" något. Jag har alltså drömt grymt knäppa drömmar de senaste nätterna...

Jag drog en par runor, och såhär i efterhand, då jag suttit och bläddrat i min gamla BoS, märkte jag nåt intressant; Vid förra Samhain drog jag Naud i framtiden, och nu drog jag den i nutiden. Den jobbiga framtiden som jag inte just då förstod vad den handlade om, är alltså Nu. Och i min "nuvarande framtid" ligger mest vatten. Känslor, drömmar, sårbarhet, livets flöde. Jag ska nog lyssna på mina runor, och leva i nuet.

IMG_3219(Mina runor ovanpå spegeln jag bland använder som golvaltare)


Här idag har jag varit tvungen att fixa till hörnen på min gamla BoS, eftersom katterna knaprat på den. Den börjar vara rätt sliten, men jag har inte att hjärta att överge den, för den har varit med om så mycket. Snart sju år av wiccastudier har den hängt med i, insåg jag. Kanske jag borde fira sjuårsdag till årets Samhain :)

Jag har ju varit lite ambivalent gentemot min nya BoS, eftersom jag fortfarande har över hälften av sidorna kvar i min gamla, och eftersom de är i olika format vill jag inte börja klippa ut. Ett tag tänkte jag att den nya skulle bli mer av en formelbok medan den gamla kunde fungera som en reflektionsbok, men eftersom jag under snart 7 år har skrivit ner den väldiga summan av TRE egna formler, så verkar det inte riktigt värt det... Även om de nog ser hemskt snygga ut på sidorna. Meeeen, jag beslöt som så, att den nya får bli min coven-BoS, och att jag helt enkelt kopierar över det coven-material som redan finns i den gamla, till den nya. Det känns som ett bra beslut :) Då ska jag bara sätta igång med det i nåt skede också...

Senast till helgen ska jag ha fixat upp en ny uppsättning på mitt husaltare - våren är på kommande! Se ut genom fönstret bara ^^
//Holly

3 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag har ämnat att skriva till dig sedan tidigt förra året, men något kom i vägen som det brukar göra. Och så var jag inte så säker på vad min fråga exakt kunde vara.
    Jag har läst några av dina inlägg tidigare och tycker det är väldigt intressant läsning. Jag är själv lite rädd för att leva som en wicca med formler och sådant eftersom jag inte vill ha mer negativ energi efter mig som det är. Ifall något går fel menar jag...
    Jag känner och ser ibland andar nämligen.
    Jag vet att jag har min tvillingbror från ett tidigare liv som skyddsängel och jag har även sett honom när jag var tonåring utan att veta om att det var han. Men vid ett tillfälle blev jag så rädd att jag stängde av och nu försöker jag öppna upp den dörren igen, steg för steg.

    Men det var inte det jag ville prata om, utan fråga dig om det kan vara så att växter, speciellt träd, kan ha en egen själ?
    Vi har nämligen ett ganska berömt träd i vår by som står på en hög backe. Man kan se trädet från vilken plats som helst i byn, så hög är backen, och det har en del legender och skröner runt sig. Men det är ganska vanligt i byar med speciella platser.
    En av dem legenderna fastnade i mitt minne och kändes som den mest "rätta". Att trädet använts som en "domstols plats" och jag tror man hängde folk där. För ibland kan jag förnimma någon i vit klänning dingla med benen bland trädkronorna. Trädet i sig känns som en äldre dam som välkomnar mig varje gång jag kommer med min hund. Så det är två olika själar som finns på samma plats. När det är fint och varmt ute brukar jag sitta på "hennes" rötter och se ut över byn medan jag filosoferar eller bara mediterar och det kan gå timmar. Men nu på vintermånaderna nöjer jag mig vid att lägga handen mot "hennes" bark och säga hej på det viset.
    Så min fråga; kan ett träd ha en själ så det inte är några av våra mänskliga som bara fastnat där? För det känns inte som en bortgången människas själ när jag är med "henne". Kan du något om detta?

    SvaraRadera
  2. Hejsan Chamilla!
    Vilken intressant kommentar, och vad fint att du har/haft så nära kontakt med din skyddsängel! Jag hoppas du lyckas med att öppna upp den dörren igen :)
    Till din fråga, då. Jag tycker ju det här är något som jag bara kan svara för vad Jag tror, och det betyder ju inte särskilt mycket för dig, men jag tror absolut att växter kan ha själar. De är ju lika mycket levande ting som djur. Själv har jag en gång då jag gick i skogen med min syster märkt hur ett träd liksom börjat vibrera då vi stannat kvar länge i en glänta, och det blev en väldigt hotfull stämning på platsen. Då gick vi.
    Som sagt, det här är ju en religiös fråga, och inte en vetenskaplig, så jag kan ju inte komma och påstå att jag "tror rätt". Men du frågade ju vad Jag tror, så!

    SvaraRadera
  3. Tack för svaret.
    Jag hade inte räknat med ett vetenskapligt svar, eftersom till denna frågan finns det inget inom vetenskapen som kan svara på det. Bara det att även du tror att växter kan ha en själ gör att min egna tro och "misstankar" kan stämma. Det gör det lättare för mig att vara säker på mig själv.
    Tack för stödet. För varje gång som jag kallar på hans hjälp blir det lättare och lättare för mig att känna av honom, även när jag inte ber om hjälp. För korta stunder än så länge förstås, men det går framåt i alla fall. Snart känner jag nog honom precis lika mycket som min vän som är ett utbildat medium. Det är vad jag hoppas på i alla fall n_n

    Tack än en gång för svaret!

    SvaraRadera