onsdag 12 oktober 2011

Esbat

När jag startade den här bloggen var tanken att den både skulle fungera som en kanal för mina lösa tankar, och en liten faktaportal. Sådär, lite bit för bit berätta om vad nyhedendom och wicca är i teorin och praktiken. Nu har det mest blivit lösa tankar, men för att bryta trenden tänkte jag ikväll kasta in ett inlägg om hur en wiccansk ritual kan se ut..! Jag understryker här KAN, för det varierar nog väldigt mycket mellan olika traditioner, och utövare. Som med allt annat i wicca är det här hur jag personligen ser på det, men jag anser mig falla inom gränserna för genomsnittswiccanen :)



Det wiccanska årshjulet består av 8 sabbater (solhögtider) och 13 esbater (månhögtider). Jag är osäker på om det heter esbater i plural, men jag brukar i vilket fall som helst mera ledigt kalla det fullmåne, för det är det det är :P Vid sabbaterna firar man tidens gång och naturens kretslopp, och varje sabbat har sin egen typ av firande, medan fullmånehögtiderna är mer öppna, och det är vanligt att man sysslar med mer vardaglig och icke årstidsbunden magi. Det är allmänt ansett att fullmånen är en bra tid för magi, med vissa undantag (exempelvis kanske mörkmåne passar bättre för bortstötande eller avslutande magi, och nymåne för ritualer där man försöker få en ny början).
Sedan finns det också de wiccanska högtiderna som inte är bundna till årshjulet, utan snarare vi personlig utveckling – Namngivning/Dop (eng. Wiccaning), Dedikerings- och initieringsritualer (då man t.ex. blir medlem av ett coven, eller börjar studera wicca på egen hand), och vigslar (s.k. handfästningar). Samt då begravningar, men jag känner inte till något nästan alls om hur wiccanska begravningar går till.

Om man sedan går över till själva upplägget för ritualen så tänker jag för enkelhetens skull ta exempel från den ritual jag planerat för ikväll.
Vanligtvis renar man utrymmet före man börjar. Rent fysiskt vill man säkert plocka i ordning lite så det inte ligger en massa onödigt framme, och sen är det rätt vanligt att man t.ex. bränner salvia, som har en renande inverkan. Det finns också många andra sätt att rena utrymmen, och de allra flesta inkluderar nån typ av visualisering. Känner man ett behov av det renar man också sig själv, personligen kommer jag gå i bastun ikväll, och jag har fattat tycke för en elementrening som jag kunde ta och skriva om nån gång, som passar hemskt bra i bastun :)

När man sedan plockat fram allt man behöver (och jag tänker inte ta upp ritualföremål nu) så bör man grunda och centrera sig själv. Det här innebär i princip att man slappnar av, rensar sinnet, och grundar sin energi. Mer förklarar jag inte här, för det är en halv övning i sig. Man kunde se det som att man ställer in sin andliga, gammaldags radio på rätt kanal ;)

Sedan slår man cirkel, dvs. man skapar det magiska utrymmet som ritualen kommer äga rum i. Det här görs vanligtvis genom att gå medsols i en cirkel kring altaret, medan man med handen/staven/athamen ritar upp gränserna för cirkeln. Om det hjälper ens visualisering kan man också rent fysiskt rita upp cirkeln. Det här är kanske mer praktiskt utomhus, för jag skulle nog inte börja rita nåt på golvet i mitt vardagsrum. Vissa använder salt eller färgat garn. I don’t. Rätt vanligt är också att man förstärker det hela med nån typ av ramsa eller formel. Nåt enkelt såsom ”Jag skapar här en cirkel” fungerar fint, men ju mer tanke man lagt i det, desto mer effektivt brukar det ju vara. Dessutom är det enklare att komma ihåg om det är på rim, och helt enkelt trevligare att utföra om det är lite poetiskt och utstuderat :)
När man slagit cirkeln åkallar man de 4 elementen, och de egenskaper, vädersträck och andra referenser som tillhör dem. Det här kan göras på tusen olika sätt, men ett enkelt är att helt enkelt välkomna dem in i cirkeln, och kanske tända ett ljus för varje vädersträck. Sedan gör man samma sak med Guden och Gudinnan, man bjuder in dem. Här är kanske inbjudan eller invokation ett bättre uttryck dock, för man åkallar och befaller inte Gudarna på det sättet, inte min i alla fall ;) Också här kanske man vill tända två ljus eller nåt annat symboliskt, för att representera deras närvaro.

Sedan kommer vi till själva ritualdelen av ritualen. Och här är det rätt hopplöst att börja generalisera, för det beror så på vad det är man har för syfte med ritualen. Om man tänkt heala någon så gör man det här, om man vill göra en amulett så är det här man gör den, om man tänkt spå så är det nu man drar sina runor eller vänder sina kort. Här beror det ju också hemskt mycket på om man firar i grupp eller i enskildhet, men vanligtvis brukar det ingå nån form av resning och riktning av energi. Resningen kan t.ex. vara genom sång, dans, meditation, trumning, eller nåt annat som frigör energi hos en. Och riktningen är att man riktar energin till det mål man har i åtanke. En sjuk person, ett lyckogivande halsband, världsfred, vad som helst. Huvudsaken är att man har klart i sitt eget huvud vad det är man jobbar för. I mitt fall kommer jag att rena mina nya ritualföremål med de 4 elementen, och dedikera dem till mig genom att resa energi och föra över min personliga energi till dem. Inget mer avancerat :)

Efter själva ritualdelen kan man ibland vara lätt utmattad, och därför är det passande att ”Cakes and Ale” kommer härnäst! Jag har hittills inte hittat nån bra översättning, så jag kommer kalla det Cakes and Ale. Stella har föreslagit gemenskapsmåltid, men det slog mig att det ju inte riktigt passar ifall man firar själv, så jag vet inte... To be continued. Den här delen är i vilket fall som helst mera avslappnad, och här ber man Guden och Gudinnan välsigna den ritualdryck och –mat som man gjort i ordning, för att sedan sitta intaga dem. Av min erfarenhet är den här delen hemskt mycket lösare i en större grupp än i enskildhet ;) Vad man sen dricker och äter är upp till var och en – vid Yule kanske det blir glögg och pepparkaka, vid mabon kanske äppelcider och pumpapaj. Jag brukar köra på te rätt ofta.
Sedan, tackar man Gudomarna och elementen i tur och ordning för deras närvaro, öppnar cirkeln (vanligen genom att gå motsols på liknande sätt som då man slår cirkeln), och... så är man klar!



Jag tror det här var den mest sammanfattade versionen jag kan åstadkomma på relativt kort tid, håll till Godo! Om jag känner mig riktigt motiverad kanske jag fotar mitt altare för kvällen och visar foton senare :) Hur som helst så önskar jag er en trevlig fullmånekväll och hoppas att ni inte är en av dem som har svårt att sova kring fullmåne!
Väl Mött!

/Holly

1 kommentar:

  1. Det här får mig, återigen återigen, att önska att jag också hade någon slags tro.
    Jag skulle åh så gärna själv göra (hålla? vad ska jag använda för verb här?) en ritual, men jag inser ju att det bara skulle kännas fånigt eftersom jag ändå inte TROR, så då skulle det bara bli hypokritiskt och fel.

    Bah, nu ska jag inte gräva ner mig djupare i religiösa/andliga funderingar här, för det blir ändå inte till nånting. Min sista kommentar (som den svenskastuderande jag är) är att om jag skulle inta "cakes and ale", så skulle jag ju vilja ha ett svenskt namn på det, och då skulle jag nog kalla det kakor och te. För jag har på känn att skulle jag nånsin inta "cakes and ale" så vore det just, kakor och te!

    SvaraRadera