tisdag 2 oktober 2012

Nicola de Pulford - Magi

Godmorgon :) Jag har lyxen att ha en lite ledigare morgin för en gångs skull, och passar därför på att pyssla med lite länge saknat uppdaterande här... Jag är hemskt medveten om att Mabon är long since overdue och att jag fortfarande inte skrivit något om det, men jag har helt enkelt prioriterat skolarbete och andra viktigheter, såsom att hinna umgås med hjärtevänner.Det är nog fortfarande på gång dock, och jag hoppas jag hinner lägga upp något om Mabon före Samhain ;P

Före det ska jag dock delge er min första recension; Ett annat miniprojekt jag tänkt på ett tag. Jag har ju nämligen ett rätt hyggligt wiccabibliotek i min hylla nuförtiden, och det vore ju synd om böckerna bara ligger där och möglar. Därför ska jag försöka hinna plöja igenom dem sådär lite försiktigt, och skriva recensioner av dem. De flesta har jag läst, många är olästa. Och vi börjar nu :)

Magi är skriven av Nicola de Pulford och utgiven av Wahlströms förlag 2003. Det är en väldigt lättsam bok om magi, och är inte egentligen specifikt wicca-inriktad, utan behandlar magi och folktro rätt allmänt. Jag köpte den på min hembokhandel nån gång för herrans länge sedan, och den har 128 sidor.

Som jag redan skrev är det en väldigt "lättsam" bok om magi - med det menar jag att den är både lättläst och stundvis väldigt ytlig. Den har mycket bilder, vackra foton och är helt klart inriktad till en yngre publik. Den tar ändå upp helt vettiga ämnen sådär för referens-syften: Siffermagi, färgmagi, trädreferenser och sånt. Vidare så finns det olika uppslag om hurfolkmagin skiljer sig åt på olika kontinenter, och det var helt intressant läsning om än inte speciellt djupgående. Sedan innehåller boken också 40 stycken ritualer, dvs. färdigt skrivna "recept", med instruktioner och ingredienser :)

Exempel på ett ritualuppslag


De olika ritualerna är ofta ganska simpla, stundvis har de lite mer invecklade ingredienser, men personligen skulle jag nog snarare använda ritualerna som inspiration än klara regler för hur jag skulle göra. Men det är ju sedan jag, och jag tror på att formstöpa ritualer för eget ändamål :) I slutet finns också 3 "slutna ritualer", som egentligen är precis likadana som de andra förutom att man måste sprätta upp sidorna för att kunna läsa dem. Sneaky ;)

För att ge lite negativ kritik kan det ju påpekas att det inte finns några som helst källor eller hänvisningar till varifrån författaren fått sitt nonsens. Och ja, jag skulle faktiskt ta mycket av det som står här med en ordentlig nypa salvia. Mycket kan vara helt sant och riktigt, mycket är mest tjafs. På det sista infouppslaget, som behandlar vad författaren kallar "Magins allvarliga sida", finns t.ex. pentagrammet och det inverterade (uppochnervända) pentagrammet med på bild, och de beskrivs som "Pentagram för ond/god magi"... Tala om att förenkla!

Sådär överlag är det ändå en helt trevlig liten bok att kika i under uttråkade stunder (Jag har haft den som dassbok det senaste halvåret ;P), men på inget vis något jag skulle rekommendera som faktalitteratur eller nybörjarläsning. Vill nån kika i den så finns den i min bokhylla :)

//Holly

1 kommentar:

  1. Jag tycker det var riktigt bra dasslitteratur, lite av det ovanligare slaget ;-)

    SvaraRadera