söndag 28 oktober 2012

Samhain 2012 - "Veni vidi wicca!"

Godkväll på er :) Det är söndag kväll, och för en par timmar sedan kom jag hem från det här nyårets Samhainfirande med covenet. Helt fantastiskt var det, än en gång, och jag har nog inte reflekterat klart över helgen än, men vill ändå skriva lite medan allting finns i färskt minne :)

Jag, Stella och Aurora startade från staden på eftermiddagen och for via en butik för att handla med oss lite nödvändigheter såsom frukt, nudlar, cider och grillkorv :) Och ju längre norrut vi kom, desto mer vinterlandskap blev det... Walking in my wiccan wonderland, indeed! En bekant menade på Facebook att "Gränsen till Lappland går för tillfället vid Jeppo", och jag kan inte annat än hålla med. Eller vad tycker ni:



Vet inte hur bra det syns på bilden, men vi hade säkert 15 cm snö på marken vid Rinas villa, där hon, Ebel, hundarna och en iller väntade på oss. Vi började retreaten med att plocka upp alla våra grejor, karva lite pumpor, och så körde vi en gammal tradition med att gemensamt tända ett svart ljus för beskydd. Så desto mycket mer gjorde vi egentligen inte på fredag kväll - vi tog det mest lugnt, pratade och sådär.

Lite kyligt hade vi det åtminstone första kvällen, för vi var ju inte riktigt vana eller förberedda på denna plötsliga vinter! Stella fick låna vinterskor av Rina för att inte bli helt dyblöt om fötterna då vi plumsade fram och tillbaka till dasset och stranden, och vi var nog snabba med att få igång elden i öppna spisen. Som tur var hade vi el det här året, så ljuset var inget problem, och elden rökte iaf inte in, som sist ;) Dessutom hade vi extra vacker eld, eftersom Rina hade med sig sina färgpåsar för eldkonstsbruk!

På lördag var vi desto aktivare, även om vi också tog det lugnt stora delar av dagen. Vi diskuterade ett eventuellt namnbyte av SFWV (och kom fram till att det blir alltför opraktiskt, ifall nu nån skulle vara intresserad av den infon ;P), och brainstormade också kring ett namn för vårt coven. Vi har nämligen aldrig riktigt haft nåt namn, fram till nu :) Därtill höll Rina en väldigt bra andningsövning för oss via en app (dagens teknik!), vi satt och skummade igenom det gemensamma biblioteket (vana trogen hade vi med böcker som vi lade fram för allas bruk), kokade en massa te och förberedde för kvällens ritual och lite annat smått och gott. Förresten måste jag visa en bild av världens mest praktiska ägg-kylnings-system:

Gissa hur skoj det var att se då äggen liksom sjönk ner i snön för att sedan stanna då de svalnat ^^ Jag har också lärt mig äta ägg i helgen, också vitan. Vi använde också ägg till annat under lördagkvällen, men eftersom det är magi-relaterat ska jag inte yppa mer om det, och riskera att störa energin som arbetar :) Himla roligt och knäppt var det i alla fall! Annat vi pysslade med under dagen var att lägga tarot-läggningar, hämta färskmjölk från Rinas gård (NAM!) och äta en massa.

På lördag kväll blev det då dags för ritual, och det skedde ute på stranden som syns på första bilden. Vi lade upp oljalyktor och placerade pumpor som skydd på stigen från huset, hade med oss filtar och ljus och musik och allt.

Här ovan en liten inblick i vad vi hade med oss :) Vi hade 4 pumpor allt som allt, och samma Gudomsljus som vi haft ända sedan den första retreaten för 18 månader sedan. Ja, även om alla ljus slocknade under ritualen... Bägare och athamen är mina, ljusstakarna hör till huset men de passade så fint ihop att jag ville fota dem tillsammans ^^

Vi var flera som konstaterade att det hade varit på sin plats med vinter-ritualklädsel, för No Way att jag skulle fira Samhain i bara ritualklänning där ute :P Nu blev det praktikalitet framför allt, dvs. ritualklänning ovanpå jeans, gummistövlar och vanliga kläder, och sedan halsduk, långcollage och jacka ovanpå det ;) Nåja, det blir väl ett projekt i sig... Och vad gäller själva ritualen ska jag väl inte yppa för mycket, men vårt altare var nog det vackraste vi haft hittills:

Efter det officiella firandet visade Ebel och Rina upp lite eldkonster, och så grillade vi korv och vegekorv, drack äppelmust och pratade strunt och hörde fel (många fina citat från helgen ;D), innan vi gick och lade oss. Jag somnade nog rätt snabbt för jag var trött, och sov sedan typ 11 timmar :P Bra med en extra timme den morgonen!

Idag gjorde vi inte så mycket mer än att äta frukost, packa och städa innan vi gav oss av. I bilen på vägen hem sjöng vi lite sånger (jag, Aurora och Stella är med i samma sångargemenskap), och så blev jag avsläppt hemma hos katterna. Väl här har jag tagit det lugnt, uppdaterat mig med om världen och skrivit lite refleketioner i min gamla BoS (som antagligen kommer bli mera av en BoM i framtiden), och förberett mig för den kommande studieveckan.

Icke desto mera :) Tack för en ännu en lyckad covenhelg, Mångard!
//Holly

2 kommentarer:

  1. Det låter väldigt vackert.
    När jag läser om sådana här högtidsfiranden kan jag bli lite avundsjuk för att jag inte har något coven eller någon grupp att fira med. Men å andra sidan känner jag ofta att jag inte är riktigt redo för att vara med i grupp ännu heller, så det är lite dubbelt. Kanske dyker chansen upp när jag är redo att ta emot den. Sådana här beskrivningar gör mig definitivt mer sugen i alla fall...

    SvaraRadera
  2. Tack :) Då lyckades jag ganska dåligt med det här att få med känslan om hur vi hade det, för man vill ju inte avslöja för mycket heller. men vi hade det riktigt fint! Och jag tror absolut det är väldigt individuellt med hur man trivs bäst. Jag hade inte trott att jag skulle fungera i grupp men det gör jag :) Och sen anpassar man ju sig nog väldigt mycket efter hurdana möjligheter man har.

    SvaraRadera