tisdag 13 september 2011

Pubmoot x 2

Godmorgon!
Undertecknat sitter för stunden hemma i byhålan (dvs. "Hemhemma") och underhåller sig själv på mammas minilaptop förrän jag ska iväg till skolan. Jag ska vikariera en par av hennes lektioner idag, och medan jag väntar tänkte jag att jag kunde berätta lite om hur pubmootet/mooten gick igår!

För första gången var det fler än bara jag, eller jag och Aurora. Två bekanta till oss, M och F dök upp, och det blev faktisk diskussion av det hela. Hur fint som helst! Jag var lite orolig över att det mest skulle bli att vi sitter och pratar strunt, eftersom vi ju känner varandra från förr och umgås på vår fritid så där annars, men det var riktigt konstruktivt och skoj :) Vi presenterade oss för varann och diskuterade öppenhet och tolerans och kom in på sidoämnen men höll oss ändå sådär någorlunda kring religion, och det var hemskt skoj ^^ Jag var tyvärr tvungen att ge mig av redan efter en timme, eftersom lillasyster kom med bilen in till centrum, så jag vet inte hur länge folket satt kvar och diskuterade. Inte heller vet jag hur det gick med Åbomootet, men jag tänkte kanske ringa Stella senare idag och höra mig för! Det är ju första gången SFWV mootar i Åbo, och vad jag förstod så var det väl nog en del folk påväg. Fortsättningsvis "bara" bekanta till oss från andra håll, men vad spelar det egentligen för roll? Det är ju egentligen bara bra att vi får pröva på att diskutera och vända på trosfrågor bland folk vi känner, för det är ju egentligen sällan man ids prata religion sådär till vardags.

Så småningom ska vi väl försöka hitta ett regelbundet datum för mooten, jag hade ju tänkt att måndagen närmast fullmånen skulle vara trevligt, men det är ju ibland lite tvetydigt när det är... så jag funderade med Stella ifall vi skulle ta första måndagen i månaden istället. Men, det är något som vi får ta ställning till här snart, och det meddelas nog här sen i vilket fall som helst. Så ska jag också se till att skaffa en utprintad version av logon som vi kan ha med oss på mooten, för chansen finns ju att det faktiskt dyker upp utomstående intresserade nån gång också :)

Fullmånenatt inatt, och jag hade tänkt passa på och gå ut i skogarna här kring hembyn, där jag för första gången började lära känna Modern på ett djupare plan, men sen hanns det inte med igår. Kanske jag försöker pånytt i natt, hemma i stan igen. Vi får se. Jag har rätt mycket tidiga jobbmorgnar den här veckan. Och i helgen kommer Stella norröver, så vi funderade med Aurora ifall vi skulle hitta på nåt litet...nånting :) Då jag och Aurora var söderöver förra helgen träffade vi Stella och besökte hennes grönsaksodling, och gjorde en spontan välsignelse över den, och det kändes sjukt bra :) Att stå där bland gurkorna i mörkret och hålla sina systrar i händerna och bara känna och veta, och märka hur lyckan liksom stiger över huvudet på en, för att det är så fint att vetaatt jag inte är ensam i allt det här längre :]

Nåja. Nu ska jag iväg och fixa mig och skaffa lunch. Jag kan ju inte se ut som en häxa då jag ska agera lärarinna heller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar