tisdag 3 januari 2012

Brain-Storming

Godmorgon!

Igårkväll låg jag och brainstormade för mig själv, och undrade om man borde försöka ändra på hur vi hittills hållit våra moot i Vasa. För hittills har det antingen varit bara SFWV/coven-medlemmar, eller så vi och nån bekant till nån av oss (vilket ju på inget vis är en dålig grej heller!), och så kom ju den där ena finska tjejen via Lehto en gång. Och de gånger det bara är bekanta så känns det lite tradigt att sitta och prata om vad som känns som samma saker om och om igen. Samtidigt vill man ju hålla möjligheten öppen för nya att komma, och då får det inte vara för inside eller för avancerat. Plus det där att jag tycker det är hur skoj som helst att det kommer finska hedningar med, men det är ett faktum att det nog för min del finns en språkmur där, även om det gick hur bra som helst den där ena gången och jag gärna gör om det. Men, det är svårt nog att tala om trosfrågor utan att behöva använda ett språk man inte är jättevan med. Än.

Så, eftersom det är jag som håller i Vasamooten tänkte jag resolut gå och göra lite ändringar fr.o.m. det här nya året! Tycker själv det vore mer motiverat - och roligare! - ifall det fanns nåt tema eller nån skild grej för varje moot. Så, det här ska jag försöka införa. Inga stora grejor, bara nåt att sikta på, och sen får ju diskussionerna gå i vilka banor de vill. Så tänkte jag också övergå till cafémoot igen, och flytta det till tidigare på dagen. Det här så att man efter den officiella cafédelen (som jag tror kortas av till ish 30 minuter) fortsätter mootet med nån praktisk grej efteråt :) Det här kan vara något som att samlas hemma hos nån för att hålla meditationsövningar, eller tillverka ritualföremål (ex. knyta Bridgids-kors till Imbolc), eller fara på yogalektion tillsammans, eller gå ut i svampskogen, eller enligt överenskommelse fara på studiebesök till nåt annat trosssamfunds Gudstjänst.

Det här är alltså exempel som jag brainstormat över hittills, säg gärna åsikter om ni har sådana! Jag vill hålla fast vid det här att vi börjar med öppen diskussion kring ett ämne, så att eventuella skygga nybörjare får komma med fastän de kanske inte riktigt är hågade att direkt komma hem till nån de inte känner, och t.ex. öva aura-skådning :P Samtidigt vill jag gärna få till stånd nåt praktiskt, eftersom det annars lätt blir till det att det är jag och Aurora som sitter och dricker kaffe/öl och pratar strunt :P

Här kommer därmed mitt utkast för SFWV:s verksamhet i Vasa för våren:

  • - Måndagen 9.1 kl. 16.00 vid Konsulinnans Café (Loftet)
    Tema: Wiccapedia, dvs. Vad är definitionen av häxa/wiccan/hedning/magi? Ta med din egen åsikt och så delar vi med oss :)
    Efter kaffet fortsätter vi med en "Wiccan walkabout i Vasa", dvs. vi traskar runt i stan och kollar in utbudet av hedniska böcker, örter, smycken med mera. Om önskas kan man hålla en spontan hyllning till fullmånen senare :)



  • Måndagen 6.2 kl. 16.00 vid Konsulinnans Café (Loftet)
    Tema: Riter utanför Årshjulet, dvs. övergångsritualer såsom självdedikering, wiccanings, handfästningar m.m. Egna erfarenheter och tankar? Om inte annat finslipar vi säkert en handfästning vid den här tidpunkten :)
    Efter kaffet handlar vi ingredienser och improviserar ihop en Imbolc-middag hemma hos Holly



  • Måndagen 5.3 kl. 16.00 vid Konsulinnans Café (Loftet)
    Tema: Bokcirkel, dvs. ta med en bok du rekommenderar eller vill varna för, och berätta om dina åsikter kring den.
    Efter kaffet beger vi oss med kameror i högsta hugg till valfri park för att söka efter vårtecken och låta kreativiteten flöda! Har man ingen kamera går det att få låna eller dela :)


Så ser planen ut :) Valde Konsulinnans som plats eftersom det är det mysigaste stället jag känner till i Vasa, dessutom tycker jag det passar i stil, och det är såpass stort att man kan välja ett ledigt hörn åt sig. Dessutom bakar de alla bakverk på plats med lokala råvaror.
Det blev ju i en del fel väldigt specifikt wicca-inriktat, men jag är de facto wiccan och inte nyshamanist eller asatroende, så jag väljer ju sånt jag kan något om :)

Yes, ska ta och uppdatera infon på en massa ställen nu. Vi hörs i svängarna!
//Holly, engagerad som få

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar